English translation below
Skogsliv, en utställning i skogen 2016.
9-11 September, Mellby bygdegård, SE-53196 Mellby.
NET
Jag deltog med verket ”Net”, ett nät knutet för hand av murartråd.
Där besökarna inbjöds till att lägga sig ner och ”koppla” upp sig mot trädens underjordiska nätverk, mykorriza.
Material: Rosa murartråd.
Storlek: 2,5×3,5 meter, total storlek 5×6 meter.
Jag höll också en föreläsning i skogen om trädsvamparnas underjordiska nätverk, mykorriza.
Nät
Utdrag ur Karin Hanssons text ur boken om Annelie Wallins konstnärsskap
Att se och lyssna bortom våra föreställningar är en central konstnärlig praktik. Det handlar om att vrida och vända på perspektivet, att teckna bakgrunden i stället för det centrala i bilden, eller att dela upp helheten i mindre delar för att på så sätt lura hjärnan. Det kan också vara ett sätt att kontrollera sina sinnen, att få överblick över det som avbildas och låta metoden styra mer än känslor. Denna klassiska konstnärliga praktik illustreras till exempel i Draughtsman Making a Perspective Drawing of a Reclining Woman av Albrecht Dürer (1500-tal). Här ligger en blundande naken kvinna på ett bord och betraktas av en påklädd man som har delat upp bilden av kvinnan i mindre delar med hjälp av ett stativ med ett rutnät som står på bordet mellan mannen och kvinnan. En stor udd markerar bildens mitt och det centrala perspektiv från vilket konstnären betraktar den kvinnliga naturen.
I Annelie Wallins arbeten förekommer ofta nät och rutmönster, men i stället för att användas som sätt att kontrollera eller skapa överblick, så använder Annelie Wallins dessa nät mer som trålar, som fiskar upp det som eventuellt råkar fastna när det kastas ut i olika sammanhang. I konstverket Nät som var en del av utställningen Skogsliv (organiserad av Mellby bygdegård 2016) är nätet upphängt i höga tallar i en glänta i skogen. Det är knutet för hand med starka trådar och besökarna inbjuds att lägga sig i nätet och blunda för att lyssna in skogens underjordiska nätverk, mykorrhizan. Nätet gungar i takt med trädens och kropparnas rörelse, och besökarna förflyttas från att vara betraktare av konsten till att bli del av den kropp som skogen bildar. Verket innebär en lyssnandets praktik, en uppmuntran att föreställa oss något bortom vad våra sinnen kan förnimma.
Nät är typiskt för en konstnärlig form av forskning som ofta är platsspecifik och holistisk. I sitt arbete med platsen började Annelie Wallin att studera svamparnas liv och betydelse i skogen, och fördjupade sig genom arbetet med nät-installationen i forskning om trädsvampar. Konstverket är till synes ett nät, men i själva verket en berättelse om skogen och en inbjudan att lyssna in svamparnas arbete under skogens yta.
Karin Hansson
Konstnär och Professor i medieteknik på Södertörns högskola
Johan Malmström intervju med mig när jag förbereder mitt verk.
Mellby Fria Kulturkommun och Konsthall Mellbyskogen presenterar stolt projektet ”Skogsliv – en kulturhelg i Mellby”. En helg med myllrande mångfald av konst, musik och poesi från när och fjärran i dagarna tre!
I skogen kommer 20 konstnärer att visa sina verk, samt i RUM44. I bygdegården, kyrkan och skogen blir det musik och dans framåt småtimmarna. Det kommer också att finnas en öppen akustisk scen i skogen för de som är sugna att framföra något.
Deltagande konstnärer: Annelie Wallin, Berith Stennabb, Lisa Sjölander, Carolina Jonsson, Lotte Nilsson-Välimaa, Sanna Haverinen, Leif Skoog, Johan Sunesson, Lovisa Ivenholt, Maja Andersson, Sandra Norrbin, Sookyyoung Huh, Josefine Ottvall, Linda Vinbo, Scott Panell, Anette Sjölander, Elisabet Larsson-Malmström, Lisa Öst, Johan Malmström, Klara Malmström, Petra Gunnarsson.
English translation:
Forest Life, an exhibition in the forest 2016.
9-11 September, Mellby community center, SE-53196 Mellby.
”Net”, a net tied by hand from masonry wire, where the visitors were invited to lie down and ”connect” to the trees’ underground network, mycorrhiza.
Material: Pink Masonry wire.
Size: 2.5×3.5 meters, total size 5×6 meters.
I also gave a lecture in the forest about the underground network of tree fungi, mycorrhiza.
Net
Seeing and listening beyond our perceptions is a central artistic practice. It’s about twisting and turning the perspective, drawing the background instead of the central feature, or dividing the whole into smaller parts to trick the mind. It can also be a way of controlling the senses, of getting an overview of what is being depicted and letting the method guide you more than the emotions. This classic artistic practice is illustrated, for example, in Draughtsman Making a Perspective Drawing of a Reclining Woman by Albrecht Dürer (16th century). Here, a nude woman is reclining on a table with her eyes closed, being viewed by a fully clothed man who has divided up the image of the woman into smaller parts using a frame set with a grid that stands on the table between the man and the woman. A large viewing stick marks the middle of the image and the central perspective from which the artist views the female nature.
Nets and grid patterns often appear in Annelie Wallin’s work, but instead of being used as a means of controlling or creating an overview, Annelie Wallin uses these nets more like trawls, fishing up whatever happens to get caught in them when they are cast out in different contexts. In the artwork Net, which was part of the exhibition Forest Life (organized by Mellby Bygdegård in 2016), the net is suspended from tall pine trees in a forest clearing. It is tied by hand with robust twine and visitors are invited to lie down in the net and close their eyes to listen to the forest’s underground network, the mycorrhiza.
The net swings in time with the movement of the trees and the bodies, and the visitors go from being observers of the art to becoming part of the body the forest creates. The work involves an exercise in listening, encouraging us to imagine something beyond what our senses can perceive. Net is typical of an artistic form of research that is often site-specific and holistic. In her work on this place, Annelie Wallin began to study the life and significance of the fungi in the forest and, through her work with the net installation, immersed herself more deeply into researching tree fungi.
The artwork is ostensibly a net, but in actuality is a story about the forest and an invitation to listen closely to the fungi’s work beneath the forest floor.
Karin Hansson
Artist and Professor in Media of Technology at Södertörns University
Mellby Fria Kulturkommun and Konsthall Mellbyskogen proudly present the project ”Forest Life – a cultural weekend in Mellby”. A weekend with a bustling diversity of art, music and poetry from near and far over three days! In the forest, 20 artists will show their works, as well as in RUM44. In the village hall, the church and the forest there will be music and dancing until the early hours. There will also be an open acoustic stage in the forest for those who are eager to perform something.
Participating artists: Annelie Wallin, Berith Stennabb, Lisa Sjölander, Carolina Jonsson, Lotte Nilsson-Välimaa, Sanna Haverinen, Leif Skoog, Johan Sunesson, Lovisa Ivenholt, Maja Andersson, Sandra Norrbin, Sookyyoung Huh, Josefine Ottvall, Linda Vinbo, Scott Panell, Anette Sjölander, Elisabet Larsson-Malmström, Lisa Öst, Johan Malmström, Klara Malmström, Petra Gunnarsson.