English translation below
HAVET SOM, OMGER OSS
Projektet ”HAVET SOM, OMGER OSS” fokuserar på relationen mellan människan och havet, om ansvarstagande handlingar och perspektiv. Utställningen sker på 10 platser i Stockholms skärgård sommaren 2022.
Projektet är ett samarbete mellan Stockholms läns Bygdegårdar under ledning av Monika Eriksson och 10 st konstnärer curerade av konstnären Anna-Viola Hallberg på Björko konstnod.
Huvudman är Stockholms läns bygdegårdsdistrikt i samverkan med den lokala föreningen och Björkö Konstnod.
GISTNANDE
Rådmansö Bygdegård, Gräddö torg
På Rådmansö har konstnären Annelie Wallin knutit nät tillsammans med människorna på platsen under fem tillfällen. Allteftersom minnen av Östersjön som ett levande vatten med ål- och torskfiske har dryftats och sörjts, har näten vuxit fram knut för knut bildat en ”gistvall”, traditionellt betyder det en ställning för att hänga upp och torka nät. Titel på verket ”Gistnande” är ett verb och antyder att det är något som pågår, är i process. Gistnande är en rumslig gestaltning utomhus, den skapas tillsammans med människor som befinner sig på platsen under ett antal tillfällen på sommaren.
Så var sista dagen kommen för min installation ”Gistnande” och alla knutar som knutits och nät som vuxit fram under sommarens träffar och arbete togs ner på några minuter!
Det har varit så spännande att få vara en del av projektet ”Havet som, omger oss” som har fokuserat på relationen mellan människan och havet, om ansvarstagande handlingar och perspektiv. Utställningen har skett på 10 platser i Stockholms skärgård sommaren 2022.
Under perioden 11juni – 21 augusti är Annelie Wallin också representerad med ett verk i bygdegården.
Här är en intervju med mig vid projektets första helg 11 juni 2022.
Interjuare är Elin som var aktiv i Bygdegården.
Intervju med Annelie Wallin 11 juni 2022
Övriga konstnärer och platser i projektet kan du se här:
Stockholms läns Bygdegårdedistrikt (denna sida tar ca 7 sekunder att ladda, ha tålamod!)
Björkö Konstnod.
Instagram havetsomomgeross2022
Bygdegårdarna på FaceBook, BRHSOO
GISTNANDE
I verket Gistnande på i utställningen Havet som, Omger oss på Rådmansö 2022 återkommer nätet som form och seendepraktik och skapar en direkt koppling till platsen där fisket varit centralt för den lokala ekonomin, men numer mer är ett minne. Verkets titel kommer från ordet gist, som är den stolpe näten kunde hängas fast i efter fisket. Konstverket liknar en så kallad gistvall, en öppen plan markyta som har en ställning för att hänga fiskenät för torkning. En gistvall gjorde det lättare att ta bort sjöväxter från näten och underlättade reparering av skador. En gist var en vanlig utrustning vid stranden nära bryggorna, där näten togs iland efter att ha fiskat. Verkets titel »Gistnande« pekar dock på en process snarare än ett objekt. Verket är en sorge och minnesprocess, där människorna på platsen deltagit genom att knyta själva verket och samtalat om platsen och dess historia av ål- och torskfiske.
I detta verk fungerar det praktiska arbetet, att knyta garnet som bildar nätet, som ett sätt att komma åt minnen av platsen och skapa ett kollektivt minnesmärke som öppnar upp för samtal om platsens historia. Samtidigt bär verket bokstavligen spår av deltagarnas kroppar genom deras händers flätning av näten. Verket spänner upp ett raster över platsen, likt konstnärens rutnät för att få överblick över det som ska avbildas. Men istället för nuet är det det förflutna som aktiveras och fångas i konstinstallationens väv.
Utdrag ur Karin Hansson’s text om verket GISTNANDE från Boken om Annelie Wallins konstnärsskap
Karin Hansson
Konstnär och Professor i Medieteknik på Södertörns Högskola
GISTNANDE
In the work Gistnande in the exhibition ”The Ocean That, Surrounds Us” on the island of Rådmansö 2022, the net returns as a form and visual practice and creates a direct link to a place where fishing was central to the local economy, but is now more of a memory. The title of the work comes from the Swedish word “gist”, which refers to the wooden poles that fishing nets could be hung from after the catch had been brought ashore. The artwork resembles a so-called “gistvall”, an open, flat stretch of ground set with racks for hanging fishing nets up to dry. A “gistvall” made it easier to remove seaweed from the nets and repair any damage. A “gist” was a common piece of equipment along the shoreline near jetties where the nets were brought ashore after fishing. However, the title of the work Gistnande refers to a process rather than an object. The work is a grieving and memorial process, in which the local inhabitants took part by hand-knitting the work itself and talking about the place and its history of eel and cod fishing. In this piece, the practical work of tying the twine that forms the net functions as a way of accessing memories of the place and creating a collective memorial that opens up conversations about the history of the place.
At the same time, the work literally bears traces of the participants’ bodies through the tying of the nets by their own hands. The work stretches a grid across the site, like the artist’s grid to get an overview of what is to be depicted. But instead of the present, it is the past that is activated and captured in the mesh of the art installation.
Excerpt from Karin Hansson’s text about the work GISTNANDE from the book about Annelie Wallin’s artistry
Karin Hansson
Artist and Professor in Media of Technology at Södertörns University